Facebook Lancar Perkhidmatan Pembayaran Digital WhatsApp

Aplikasi WhatsApp menerima populariti luar biasa di Brazil. Ini membolehkan mereka melancarkan fungsi pembayaran digital di negara Amerika Selatan tersebut.

Usaha itu dilakukan apabila syarikat induk Facebook itu terus maju dengan rancangan untuk membawa lebih banyak e-dagang ke platformnya.

WhatsApp Pay membolehkan pengguna menghantar wang antara satu sama lain secara percuma atau membuat pembelian dari perniagaan kecil.

Pada bulan Januari, Ketua Eksekutif Facebook, Mark Zuckerberg, mengumumkan rancangannya untuk menawarkan perkhidmatan tersebut di India, Indonesia dan Mexico.

WhatsApp menegaskan bahawa pelancaran itu merupakan sebahagian daripada strategi pembayaran digital yang lebih luas di semua platform Facebook.

“Kerana pembayaran di WhatsApp diaktifkan oleh Facebook Pay, pada masa hadapan kami ingin memungkinkan orang ramai dan perniagaan menggunakan maklumat kad yang sama di seluruh keluarga aplikasi Facebook.”

‘Pemindahan Wang untuk pengguna adalah percuma. Walau bagaimanapun bagi peniaga, mereka harus membayar sejumlah kecil kos pemprosesan untuk menerima wang daripada pelanggan,” menurut Whatsapp.

WhatsApp mempunyai 120 juta pengguna di Brazil, menjadikan negara ini sebagai pasaran kedua terbesar mereka selepas India.

Syarikat ini telah menguji perkhidmatan pembayaran di India, di mana ia mempunyai lebih 400 juta pengguna.

Namun, usaha syarikat itu untuk melancarkan WhatsApp Pay di India terhenti selama dua tahun.

Pada bulan April lalu, Facebook mengumumkan bahawa ia telah membeli 10% kepentingan dalam kumpulan telekomunikasi India Reliance Jio dengan harga $ 5.7bn (£ 4.5bn).

Kerjasama itu telah memberi Facebook rakan niaga yang kuat bersama ketua Reliance Jio, Mukesh Ambani, yang merupakan orang terkaya di Asia.

Kedua-dua syarikat itu merancang untuk memfokuskan kerjasama dengan platform e-dagang Jio yang baru melancarkan JioMart.

Bulan lalu Facebook melabur dalam aplikasi Go-hailing yang berpangkalan di Indonesia, Gojek.

Syarikat-syarikat tersebut melancarkan Gojek GoPay dalam usaha untuk memperluaskan perkhidmatan pembayaran digital.

Facebook membeli WhatsApp dengan harga sekitar $20bn (RM85.61 Billion) pada tahun 2014 dan mempunyai lebih dari 2 bilion pengguna di seluruh dunia.

(Sumber)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Bitnami