iOS 13 : Ini semua yang anda perlu tahu

Seperti yang dijangka, Apple pada acara khas WWDC 2019 telah melancarkan sistem operasi iPhone terbaru iaitu iOS 13. Berdasarkan dari Craig Federighi (Naib Presiden Kanan Kejuruteraan Perisian) mengatakan bahawa iOS 13 adalah “pelepasan besar seterusnya untuk iOS”.

Peningkatan Prestasi

Untuk iOS 13 kali ini, Apple tidak perlihatkan muka baru sebaliknya meningkat prestasi dan hadir dengan beberapa fungsi baru. Buat pengguna iPhone yang lama, iOS 13 juga meningkatkan prestasi supaya lebih baik.

Tambahan lagi, Apple telah menjanjikan bahawa Face Unlock akan mempunyai 30% lebih laju dari sebelum ini, pembukaan aplikasi 2x kali ganda lebih laju dan aplikasi yang dimuat turun lebih rendah kapasitinya dengan 60% secara purata.

Dark Mode

Salah satu fungsi yang ramai pengguna iPhone nantikan. Jika sebelum ini Apple telah perkenalkan fungsi ini pada macOS, kali ini Apple telah perkenalkan pada iOS 13.

Semua aplikasi dari Apple akan menyokong fungsi ini. Termasuk beberapa paparan lain seperti notifikasi dan lain-lain lagi.

Reminder

Setelah sekian lama, Apple akhirnya meletakkan kemaskini dan fungsi terbaru buat aplikasi Reminder. Dengan fungsi “Hari ini,” “Dijadualkan,” “Ditanda,” dan “Semua” pada pilihan penapisan untuk menyusun tugas anda, bersama dengan rupa visual yang baru.

Anda boleh menaip dan aplikasi Reminder akan secara automatik mencadangkan apabila anda ingin diingatkan, dan anda akan dapat menandakan kenalan dan diingatkan apabila anda membuka mesej.

Find My

Pada iOS 13, Apple telah menggabungkan Find My Friends dan Find My iPhone. Gabungan ini membolehkan anda mencari rakan anda dan peranti yang hilang dengan antara muka yang lebih cepat dan mudah digunakan.

Apa yang paling menarik adalah ia akan menggunakan isyarat Bluetooth yang disulitkan (encrypted) untuk membantu anda menjejaki peranti yang tidak bersambung ke Wi-Fi atau selular.

Kesan Video dan Aplikasi Photos

Anda akan dapat memutar video untuk kali pertama dengan aplikasi Photos terbaru. Penapis yang anda mungkin boleh gunakan atau tidak boleh digunakan pada gambar, juga mungkin akan datang pada video.

Apple mahu mencipta buku harian dalam hidup anda, dengan reka bentuk tab Photos baru yang mendokumenkan kehidupan anda pada tahun demi tahun. Anda mempunyai kawalan lebih banyak untuk zoom masuk dan zoom keluar Galeri foto.

Apple Maps

Apple sepenuhnya menghidupkan aplikasi Apple Maps dengan iOS 13. Apple mengatakan bahawa ia telah membina semula aplikasi dari bawah.

Dengan data peta yang lebih komprehensif dan mod baru yang pada dasarnya hanya seperti Google Street View. Aplikasi peta baru ini akan tersedia di bandar dan negara yang terpilih sahaja.

Ia juga akan dilancarkan di seluruh AS menjelang akhir tahun 2019 dan pada pengguna secara global pada tahun 2020.

Privacy

Keselamatan adalah perkara paling utama yang Apple fokuskan buat pengguna. Pada kemaskini iOS 13, anda boleh memilih untuk memberikan data lokasi anda ke aplikasi “sekali sahaja,” menghalangnya daripada sentiasa dapat memasukan lokasi anda apabila anda menggunakannya.

Apple juga melancarkan ciri “Sign In with Apple” baru, yang akan disediakan kepada pemaju aplikasi untuk log masuk ke aplikasi dan perkhidmatan. Pengguna akan dapat masuk ke Face ID dan membuat akaun baru untuk perkhidmatan “tanpa mendedahkan apa-apa maklumat peribadi.”

External Storage

Akhirnya untuk kemaskini iOS 13, anda boleh memasukkan data dari kad SD dan USB Flash Drive ke dalam aplikasi Files yang tersedia di dalam iPhone.

Memoji

Pada kemaskini iOS 13, Memoji sudah dipertingkatkan dengan penyokong gigi, anting-anting, bayangan mata dan sebagainya. Tambahan lagi mempunyai pelbagai kacamata baru dan AirPods.

Anda akan dapat berkongsi Memoji peribadi dengan kenalan melalui iMessages. Kenalan anda boleh melihat Memoji anda, tetapi hanya apabila anda memberikan akses.

Antara penambahan keupayaan untuk menggunakan Memoji adalah anda boleh gunakan sebagai pelekat (sticker) iMessage, sama seperti cara yang dilakukan oleh Bitmoji. Pek pelekat itu juga boleh digunakan sebagai emoji yang tersuai dalam aplikasi seperti Mail dan juga aplikasi pihak ketiga seperti WeChat.

iPhone yang menyokong kemaskini iOS 13 :

  • iPhone SE
  • iPhone 6s, iPhone 6s Plus
  • iPhone 7, iPhone 7 Plus
  • iPhone 8, iPhone 8 Plus
  • iPhone X
  • iPhone Xr
  • iPhone Xs, iPhone Xs Max

iPhone yang tidak lagi menyokong kemaskini iOS 13 :

  • iPhone 6, iPhone 6 Plus
  • iPhone 5s

Pelepasan iOS 13

Versi BETA akan dilepaskan hari ini. Public BETA akan dilepaskan pada Julai tahun ini. Manakala versi rasmi buat pengguna adalah pada bulan September tahun ini. Dijangka selepas pelancaran iPhone terbaru.

Pengguna biasa digalakkan untuk tunggu pelepasan rasmi pada September nanti. Elakkan guna versi BETA memandangkan ia adalah versi “percubaan” dan mempunyai beberapa fungsi yang masih belum stabil.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Bitnami