Petua ambil gambar dengan iPhone oleh jurugambar profesional

iPhone sememangnya cukup terkenal dikalangan mobilegrapher di media sosial lebih-lebih lagi di Instagram. Ramai pengaruh instagram yang berkongsi gambar-gambar menarik mereka yang diambil dengan iPhone. Berikut adalah antara tips dari mereka.

Suffian Ghaffar : @iamod_

Harisuddin Bin Zaherman, 24 tahun dan dari Sri Gombak. Dia telah membantu perniagaan ayahnya menjual “Apam Balik Padu” sejak tahun 2011. Gerai itu terletak di Gombak. Bapanya mula menerima resipi dari penjual Apam Balik dan kemudian menyesuaikan resipi untuk meningkatkan rasa yang lebih enak.

iPhone yang digunakan : iPhone Xs dan iPhone Xr

Petua (Gambar)

  1. Gunakan sudut lebar untuk mendapatkan gambaran terbuka yang luas dan kesan dramatik terhadap subjek
  2. Gunakan mod Potret untuk mendapatkan kesan kabur atau bokeh di latar belakang dan menyerlahkan butiran subjek.

Petua (Video)

  1. Time Lapse – Saya menggunakan fungsi ini untuk memastikan penonton saya dapat merasakan situasi di sekitar Bazar Ramadhan dengan memperlihatkan pergerakan orang ramai yang cepat pada waktu kemuncak
  2. Slo-mo – Saya menggunakan fungsi ini untuk menyerlahkan butiran dalam tindakan (iaitu: taburkan gula, taburkan kacang & sebagainya)
  3. Dekat dengan subjek untuk memastikan kualiti video lebih baik

Sunting

  1. iMovie: Lebih mudah dan pilihan yang baik untuk menyunting, terutamanya hasil dari rakaman iPhone.
  2. Aplikasi VUE untuk memangkas (crop) video ke dalam menegak.
  3. Ucapan untuk melakukan kesan pada tajuk pembukaan video.

Ahady Rezan (Hux) : @huxsterized

Zainal Ali, 43 tahun berkahwin dengan dua orang anak. Dia berasal dari Sabah dan berhijrah ke Selangor bersama keluarganya untuk mencari nafkah. Selain menjual ayam madu, dia juga pemandu teksi.

Beliau memulakan perniagaannya setahun lalu dan menamakannya selepas puteri, Puteri Alia. Dia menjual kepak ayam madu dan lain-lain (tender ayam, hidung bishop, gizzard, dan drumstick).

Ayam itu datang dengan sos khas manis dan pedas. Ayam madu ini mempunyai pelanggan setia yang terendiri. Gerai beliau di Pekan Sungai Besi, Kuala Lumpur, dan semasa Ramadan di Bazaar Seksyen 17, Petaling Jaya.

iPhone yang digunakan : iPhone Xs Max

Petua :

  1. Cuba berada di lokasi awal apabila vendor akan mula menyiapkan. Ini untuk memastikan anda mempunyai masa yang mencukupi untuk merancang tangkapan anda.
  2. Eksperimen dengan ciri-ciri kamera iPhone – Potret, Time-Lapse, Slow-Mo.
  3. Masukkan idea anda di atas kertas, buatlah papan cerita ringkas. Ini akan membantu anda merancang urutan untuk video anda.
  4. Ambil sebanyak mungkin gambar. Ia akan membantu anda semasa proses penyuntingan.

Aplikasi yang digunakan :
Video – Mojo, InShot
Foto – Adobe Lightroom

Aazmeer Iskandar : @aazmeeriskndr

Lokasi di Bazar Ramadhan Bukit Besar Kuala Terengganu (tetapi kios utama di Ajees Kurma Kuala Terengganu). Waktu operasi: 3 petang – 7 malam.

iPhone yang digunakan:

Untuk projek video / foto ini, saya menggunakan iPhone Xr untuk ambil gambar. Saya suka apabila saya dapat mengambil gambar menggunakan mod Potret di iPhone Xr kerana gambar-gambar yang dihasilkan sangat baik, apabila saya menunjukkannya kepada pemilik vendor, mereka juga suka!

Petua : 

Sentiasa berfikir di luar kotak dan cuba untuk mengambil dari sudut yang berbeza dan luar biasa. Ia adalah satu perkara yang sangat menyeronokkan untuk bermain dengan sudut selagi anda masih ingat peraturan ketiga (rule of third). Ia akan mengejutkan anda dengan hasilnya!

Sunting :

Terdapat banyak aplikasi yang boleh anda gunakan untuk mengedit foto anda, tetapi berhati-hati apabila menggunakannya kerana banyak aplikasi dapat mengurangkan kualiti foto. Cuba untuk meminimumkan penggunaan anda hanya untuk suntingan yang penting.

Saya selalu menggunakan Lightroom mobile untuk mengedit foto saya atau saya hanya menggunakan alat Instagram untuk mengedit atau untuk sentuhan akhir.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Bitnami