“Nabi dah sebut tentang teknologi telefon & komunikasi ratusan tahun yang lepas” ini buktinya

Share Button

Sebahagian daripada informasi paling menarik yang diberitakan oleh Nabi Muhammad صلى الله عليه وسلم terdapat dalam hadis beliau yang menggambarkan teknologi komunikasi di masa moden. 

Salah satu hal yang beliau katakan cukup membanngkitkan:

“Hari kiamat tak akan tiba sebelum seseorang berbicara dengan pemegang cemetinya”.

(HR. Tirmizi)

Bila kita lihat hadis ini dengan lebih dekat lagi, kita dapat melihat kebenaran yang terkandung di dalamnya. 

Sebagaimana kita maklum, pada zaman dulu, cemeti (alat iaitu tali panjang untuk) dipakai secara luas untuk menaiki hewan-hewan tunggangan, khususnya unta dan kuda. 

Manakala kita telaah hadis ini kita pun melihat bahawa Nabi Muhammad صلى الله عليه وسلم sedang membuat sebuah perbandingan.

Mari kita tanyakan kepada orang-orang pada zaman sekarang: “Benda berbicara apa yang dapat kita perbandingkan dengan bentuk sebuah cemeti?” Jawapan yang paling dekat atas pertanyaan ini adalah sebuah telefon (telefon yang bergenggam). 

Telefon bimbit, adalah perkembangan yang baru-baru saja muncul sejak 50 tahun  kebelakangan ini, maka kita akan faham betapa futuristiknya gambaran Nabi Muhammad pada abad yang lalu. Maka, ini adalah satu lagi pemberitahuan waktu sebelum Hari Pengadilan di mana kita hidup di dalamnya.

Teknologi, yang dapat menyampaikan atau memindahkan suara dan gambar dalam jarak ribuan kilometer dengan begitu mudah dan menakjubkan, menunjukkan kesamaan yang amat menarik dengan pesan yang disebutkan di dalam hadis.

Dalam riwayat lainnya dari Nabi Muhammad beliau menyoroti perkembangan teknologi komunikasi:

“Tak ada Hari Pengadilan … hingga seseorang berbicara dengan suaranya sendiri”

(Mukhtashar Tadzkirah karya Qurthubi)

Pesan dalam hadis ini sudah cukup jelas: ia menyatakan bahwa seseorang mendengar suaranya sendiri merupakan sebuah karakteristik Akhir Zaman. Tentu saja, bagi seseorang agar dapat mendengar suaranya sendiri. Teknologi rakaman dan reproduksi suara adalah produk-produk abad ke-20. 

Perkembangan ini merupakan titik kemajuan sains, salah satunya yang memungkinkan lahirnya industri-industri yang bergerak di bidang komunikasi dan media. 

Rakaman suara kini sudah mencapai titik puncaknya, dengan perkembangan-perkembangan mutakhir dalam komputer dan teknologi laser.

Pendeknya, gajet elektronik pada hari ini, seperti mikrofon dan pembesar suara, telah memungkinkan untuk merakam dan mendengar suara seseorang, yang menunjukkan bahawa apa yang disebutkan dalam hadis di atas kepada kita telah menjadi kenyataan.

Apa yang dikatakan dalam hadis-hadis yang menggambarkan Akhir Zaman mengenai teknologi komunikasi tidak terbatas pada hadis yang dikutip di atas saja. Masih ada tanda-tanda lain yang sangat menarik dalam hadis-hadis lainnya:

“Tanda hari itu: Sebuah tangan akan menjulur dari langit, dan orang-orang akan menyaksikannya”

(Ibnu Hajar Haytsami, Al-Qawl al-Mukhtashar fi ‘Alamat al-Mahdi al-Muntazhar)

Melalui satelit, segala macam siaran dapat dikirim secara langsung. Fakta bahawa Nabi Muhammad pernah memberi gambaran perihal kemampuan seperti ini 1,400 tahun yang lalu adalah salah satu tanda yang lain.

Tanda hari itu adalah sebuah tangan menjulur di langit dan orang-orang pun berhenti untuk melihatnya.

(Al-Muttaqi al-Hindi, ‘Al-Burhan fi ‘Alamat al-Mahdi Akhir az-Zaman)

Jelaslah bahawa kata “tangan” dalam hadis di atas merupakan kiasan. Pada zaman dahulu, sebuah tangan yang dijulurkan dari langit dan orang-orang menyaksikannya, sebagaimana tersebut dalam hadis tadi barangkali tidak begitu bererti bagi mereka. 

Namun bila kita mempertimbangkan teknologi pada hari ini, kenyataan tadi dapat ditafsirkan dengan sejumlah gajet. Misalnya, television, yang kini sudah menjadi suatu bahagian yang tak dipisahkan dari dunia ini dan ia, beserta dengan kamera dan komputer, dapat menjelaskan dengan sangat baik apa yang digambarkan oleh hadis tadi. Kata “tangan” yang disebut dalam hadis itu mungkin saja dipakai untuk mengiaskan kekuasaan. Boleh dipakai untuk menyebut gambar-gambar yang muncul dari langit dalam bentuk gelombang.

Beberapa contoh lain yang relevan juga sangat menarik:

“Suatu suara yang memanggil namanya … dan bahkan orang-orang di timur dan barat akan mendengarnya”.

(Ibnu Hajar Haytsami, Al-Qawl al-Mukhtashar fi ‘Alamat al-Mahdi al-Muntazhar)

“Suara ini akan tersebar ke seluruh penjuru dunia, dan setiap suku bangsa akan mendengarnya dalam bahasa mereka”.

(Al-Muttaqi al-Hindi, Al-Burhan fi ‘Alamat al-Mahdi Akhir az-Zaman)

“Sebuah suara dari langit yang mana setiap orang akan mendengarnya dalam bahasa mereka sendiri-sendiri”.

(Al-Muttaqi al-Hindi, Al-Burhan fi ‘Alamat al-Mahdi Akhir az-Zaman)

Hadis ini menyebutkan sebuah suara yang akan terdengar ke seluruh penjuru dunia dan dalam bahasa setiap orang masing-masing. Jelaslah, yang dimaksud adalah radio, televisyen, telefon  dan cara komunikasi lainnya. 

Adalah sebuah keajaiban bahwa, 1,408 tahun yang lalu, Nabi Muhammad صلى الله عليه وسلم memberi isyarat suatu perkembangan yang bahkan tak terbayangkan pada seratus tahun yang lalu.

Sumber: sainskhamisk5

 

Apa komen anda?